tirsdag februar 07 , 2012
Text Size

topplogo

Alle kan ta utdannelse i glassfaget!

Dette sier elevene!

verksted

Dette kan bekreftes av Malcolm Mckerlie som hadde lærekontrakt med Ski Rammer & Dekor v/ Øystein Halvorsen. Han hadde sin opplæring på Glassfagsenteret Tinius i januar 2006.

Malcolm har bakrunn fra restaurantbransjen og fagbrev som kokk. Her kan du les hans historie:

Inngangen til rammemakerbransjen er ikke den letteste med mindre man velger å bare hoppe i det å lære på veien. Om man ønsker å få noe form for utdannelse i rammemakeri er det pr. i dag ikke så lett. Veien den måtte jeg selv finne ut av, da skoleetaten ikke visste hvordan jeg skulle få det til eller hvor jeg kunne få informasjon. Til slutt fant jeg ut at jeg selv måtte prøve å finne veien til en lærlingplass eller en stilling hos en rammemaker som hadde kapasitet til å ta imot meg.

Jeg sendte ut brev til over 40 rammemakerbedrifter og forklarte hva jeg var ut etter. Mange rammemakere driver for seg selv og har liten kapasitet til å ansette flere folk, så var jeg spent på å se hva slags respons jeg ville få. For en hyggelig overraskelse jeg fikk med over 15 bedrifter som tok kontakt med meg dagen etter at jeg hadde sendte ut brevene. Enda mer heldig var jeg da jeg ble kontaktet av daværende formann i Rammebransjeforbundet i Norge, Øystein Halvorsen, som driver galleri og rammeverksted i Ski. Her ble jeg møtt med entusiasme og velvilje for å få det til en lærlingplass, eller muligheten til å hospitere i bedriften noen måneder.
innramming
Vi tok kontakt med Akershus opplæringskontor som var effektive og svært behjelpelige. Bedriften fikk godkjenning som lærebedrift, kontraktene ble signert og så begynte min 4 års utdannelse i rammemakerfaget. Glassfagsenteret Tinius var villige til å ta imot meg med grunnkurs i tegning form og farge isteden for grunnkurs tekniske byggfag, dette sparte meg et halvt år. Utdannelse som rammemaker har pr. i dag ikke eget utdanningsløp da det er en del av glassfaget, og ikke et selvstendig fag. Så jeg nødt til å følge glassfagets utdanningsløp, som vil si 3 år opplæring i en glassrelatert bedrift inklusiv 30 uker ved Glassfagsenteret Tinius på Kongsberg. Ved bestått eksamen vil jeg bli Glassfagarbeider med fordypning i rammemakeri. Etter det kan jeg selv velge å utdanne meg videre som mester i glassfaget.
aluminium

Tanken om å få undervisning ved glassfagsenteret var spennende, men jeg syntes det virket som mye av pensumet ville være urelevant for meg, som for eks bilglass, isolerglass, uv-liming, aluminium, fuging etc. men der tok jeg feil.
Ingenting har så langt vært unyttig eller uinteressant. Veldig mye kan med fantasi inkorporere i rammemakerfaget som for eks. sandblåsing, blyinnfatning, monterbygging, uv-liming, fusing og bearbeidelse av forskjellige typer glass. Disse tingene gir meg grunnlag for å kunne tilby kunder mange fantasifulle løsninger, og muligheten for å ta imot uvanlige og utfordrene oppgaver.
Glassfagsenteret er i forhold til mange undervisningssteder luksuriøst, her er det moderne utstyr og verksted, egen pc, luftige rom med 4 elever i hvert. Mest viktig er lærene Geir og Kjetil; dyktige, hyggelige og med en velformulert undervisningspedagogikk. Å ha to lærere fordelt mellom 15 elever gir muligheten til svært god hjelp og veileding, dette tror jeg alle setter pris på. Tanken om å være på skole med en gjeng elever med snittalder halvparten av min egen alder var litt betenkelig, men dette har også vært lærerikt og morsomt, det å få litt innsikt i hvordan det er å være ungdom i 2006. Jeg har nok vært nødt til å opptre litt tantete av og til, men dette tror jeg de har hatt godt av til tider.
teori

Alt i alt tror jeg at glassfagsenteret vil gi meg et fantastisk fundament til å bygge videre på. Opplæringen og kunnskapen om innramming fra Øistein er viktigst, men i tillegg kommer også kursopplegg i regi av rammebransjeforbundet. Disse kursene er i stadig utvikling og følger dagens krav og utfordringer både teknisk, kunnskapsmessig og motemessig.
Rammemakerforbundet har som mål og få på plass opplæringskrav for å kvalitetssikre i bransjen.
I en bransje hvor det håndteres uerstattelige bilder, malerier, foto og objekter med enorme penge- og affeksjonsverdier, er det viktig at bedriftene utøver kompetanse faglig, designmessig og kvalitetsmessig.
Rammemakerforbundet fylte 25 år i år. Jubilanten kunne feire ikke bare alderen men, også sin stadige vekst og utvikling til å knytte sammen både kundene og medlemmene.
bilglass

Så langt har det vært få som har vært hos Glassfagsenteret med rammemakeri som hovedfelt. Om man har anledning og tid ville jeg anbefale det på det sterkeste. Det kan ikke noe annet enn å bidra til å heve bransjens standard og tilbud til kundene.

MVH.
Malcolm Mckerlie